INFOÕPS KLIKI KAUGUSEL

Autorid:
Triin Konrad, Mariann Villems, Ingmar Jaska, Juho Kalberg

Tööjaotus:
Idee ja ülesehitus – kõik projektiliikmed
Persoonad – Triin ja Mariann
Keskkondade testimine ja võrdlus – Ingmar ja Juho

Probleem:

Alustavad õpetajad on sageli teadmatuses, kuidas kooli töökorraldus välja näeb. Selleks, et tundi hästi läbi viia, on vaja töökava, et nii endal kui ka õpilastel oleks selge, mis ja miks on kursuse jooksul vaja läbi võtta. Millised õpiväljundid omandada ning kuidas selle käigus toetada ja arendada õpilaste ainele vastavaid üldpädevusi. Sageli on aga alustaval õpetajal raskusi sellise kava loomisega – kust alustada, kui kaugel õpilased juba on, kuidas seda kõike üldse korraldada ja koostada.

Lahendus: 

Loome õpetajatele stardi- ja toetuskeskkonna, kus kõik eelnimetatud probleemipüstitused saavad lahenduse.
Koolis on olemas kolleegid, kes on samade asjadega tegelenud, kellel on oma ainete kavad olemas, kes võiksid aidata nõu ja jõuga ning jagada näidiseid, kuidas nemad on samalaadsed probleemid lahendanud.
Õpetajatel saab olema sotsiaalmeedial baseeruv “Murekeskkond” ning veebilehe vms laadne rakendus, kuhu kogunev teadmine ka järgmiste muresolijate jaoks salvestatakse.
Sotsiaalmeedia grupis saab abi kiirete küsimuste puhul kohe ning suuremate või süvitsi minemist vajavate teemade puhul suunatakse abivajaja loodavasse stardi- ja toetuskeskkonda.

Loodava süsteemi komponendid:

Suhtlusrakenduse grupp ja keskne, lihtsalt ühisloomes tekkiv teadmistepank (sisuliselt veebilehekülg + wiki + märkmete pank), mis keskendub alustava informaatika õpetaja abistamisele.

Sihtgrupp

Alustav noor õpetaja Jaana Pilv

Jaana on 23 aastane noor õpetaja, kes on tulnud tööle algklassi õpetajana väiksesse maakooli. Kuna tal on hetkel osakoormus ja ta sooviks tööd täiskohaga, siis pakuti talle lisaks informaatika õpetamise tunde, mille puhul nähakse tema puhul suurt potentsiaali. 

Jaana on algklassiõpetaja Järvamaal

Miks Jaanal võiks olla vaja keskkonda, kuhu ta saaks oma loodud materjale üles laadida?

Ootused, lootused

Jaanal on suur huvi informaatika eriala suunal; ta näeb koolis vajadust ka selle alasteks tundideks, et tekitada õpilaste õppetöösse põnevust ja mitmekülgsust; Jaana leiab, et pädevused arvutiõpetuse suunal lihtsustaks omavahelist koostööd erinevate sihtgruppide (õpilane, klassijuhataja, aineõpetaja ja lapsevanem)  vahel. Koolis on olemas ka põnevaid robootikaga seotud vidinaid, aga mitte keegi kolleegidest ei oska neid sihipäraselt kasutada.

Mured ja hirmud

Ei ole piisavalt aega, et asuda ülikooli õppima. Puuduvad rahalised võimalused, et omandada antud valdkonna mikrokraad. Erinevaid täiendkoolitusi ja õppematerjale on küll internet täis aga siiski tunneb Jaana end ebakindlana. Tal puudub oskus koostada enda tunnikavasid või töökavasid, mis lähtub riiklikust õppekavast välja toodud õpiväljunditest.

Vilunum õpetaja Anne

Kolleegid aga näevad, et Jaana saaks suurepäraselt hakkama informaatika tundide andmisega aga tal lihtsalt oleks vaja toetusgruppi, usaldusväärseid allikaid/kindlat suunda või keskkonda, kus ta saaks kasvõi jagatud õppekavade või tunnikavade näiteid. Hea oleks kui keegi enda valdkonnas inimene saaks ja oskaks jagada alustavale õpetajale nippe, oskusi, teadmisi ja näpunäiteid, mis võtaks õpetajal, kes tõsiselt soovib laste teadmisi ja oskusi arendada, maha stressi.

Õpetaja Anne Kass

Anne on 55-aastane kogenud loodusteaduste õpetaja. Ta on töötanud õpetajana juba üle 30 aasta ning on selle aja jooksul õpetanud sadu õpilasi. Anne on väga pühendunud oma tööle ning tema õpilased hindavad teda kõrgelt.

Õpetaja Anne on alati olnud innovaatiline ning ta on otsinud uusi võimalusi, kuidas oma õpilasi paremini õpetada. Ta on loonud mitmeid õppematerjale, sealhulgas esitlusi, töölehti ja veebipõhiseid õppemänge.

Miks Annel võiks olla vaja keskkonda, kuhu ta saaks oma loodud materjale üles laadida?

  • Jagamise võimalus: Õpetaja Anne soovib jagada oma materjale teiste õpetajatega. Ta usub, et tema materjalid võivad olla kasulikud ka teistele õpetajatele, kes õpetavad samasid teemasid.
  • Koostöö võimalus: Õpetaja Anne soovib oma materjale teiste õpetajatega koos arendada. Ta usub, et koostöös saab luua veelgi paremaid materjale.
  • Turvaline säilitamine: Õpetaja Anne soovib oma materjale turvaliselt säilitada. Ta soovib, et tema materjalid oleksid kättesaadavad ainult neile, kellel on selleks õigus.

Mida võiks selline keskkond sisaldada?

Õpetaja Anne arvates peaks selline keskkond sisaldama järgmisi võimalusi:

  • Materjalide üleslaadimise ja haldamise võimalus: Õpetaja Anne peaks saama oma materjale hõlpsasti üles laadida ja hallata. See keskkond võimaldaks tal hoida kõiki oma materjale ühes kohas, mis teeb nende haldamise lihtsamaks.
  • Materjalide jagamise võimalus: Õpetaja Anne peaks saama oma materjale teiste õpetajatega jagada, aidates seeläbi kaasa hariduse üldisele arengule.
  • Materjalide kommenteerimise ja tagasiside andmise võimalus: Õpetaja Anne peaks saama oma materjale teistelt õpetajatelt kommenteerida ja tagasisidet saada, mis aitaks tal neid paremaks muuta.
  • Materjalide turvalise säilitamise võimalus: Õpetaja Anne peaks olema kindel, et tema materjalid on turvaliselt säilitatud.
  • Materjalide jagamine õpilastega: See võimaldaks tal oma materjale hõlpsasti oma õpilastega jagada, muutes õppimise neile hõlpsamaks ja tõhusamaks.

Kokkuvõte

Õpetaja Anne on näide sellest, kuidas kogenud õpetajad saavad oma teadmisi ja oskusi teistega jagada. Õpetaja Anne soovib jagada oma loodud materjale teiste õpetajatega, et need oleksid kättesaadavad võimalikult paljudele õpilastele. Selline keskkond oleks väga kasulik nii õpetajatele kui ka õpilastele.

Haridustehnoloog Tiina

Tiina on 35-aastane haridustehnoloog. Tiina on väga huvitatud uute tehnoloogiate kasutamisest hariduses. Ta on loonud mitmeid rakendusi ja veebipõhiseid keskkondi, mis on mõeldud õpetajate ja õpilaste toetamiseks.

Miks Tiinal võiks olla vaja keskkonda, kuhu õpetajad saaksid oma loodud materjale üles laadida?

  • Uute materjalide väljatöötamine: Tiina soovib töötada koos õpetajatega uute õppematerjalide väljatöötamisel. Ta usub, et õpetajatel on kõige parem teadmine sellest, milliseid materjale on vaja.
  • Õpetajate toetamine: Tiina soovib toetada õpetajaid nende igapäevatöös. Ta usub, et keskkond, kuhu õpetajad saaksid oma materjale üles laadida, oleks neile suureks abiks. Selles keskkonnas oleks võimalik õpetajatel oma materjale hallata, organiseerida ning need oleksid lihtsasti uuendatavad.
  • Õppe kvaliteedi parandamine: Tiina usub, et keskkond, kuhu õpetajad saaksid oma materjale üles laadida, aitaks parandada õppe kvaliteeti. See võimaldaks õpetajatel jagada oma parimaid praktikaid ning õppida teiste õpetajate kogemustest.
  • Koolitus ja juhendamine: Tiina soovib pakkuda õpetajatele koolitusi ja juhendamist, kuidas optimaalselt kasutada erinevaid haridustehnoloogilisi lahendusi. Veebileht võib sisaldada koolitusmaterjale, videoõpetusi ja juhendeid, mis toetavad õpetajaid uute tehnoloogiliste vahendite tõhusal kasutamisel.
  • Tagasiside kogumine: Tiina soovib luua platvormi, kus õpetajad saavad jagada tagasisidet kasutatud materjalide ja tehnoloogiliste lahenduste kohta. See aitab hinnata, millised vahendid on kõige tõhusamad ja kuidas neid edasi arendada.

Kokkuvõte

Selline veebileht aitaks Tiina eesmärke saavutada, luues keskkonna, kus haridustehnoloogia mängib olulist rolli õpetajate koostöös ja enesetäiendamises.

Vahendite võrdlus ja valik

Suhtluskeskkondade võrdlus:

MS Teams

+
Kui koolil olemas, siis on kõigil kasutajadKõigil koolidel pole
Veebis, PC programm, mobiiliäppKohati tüütu kasutada
Chat, failide jagamine, videokõne jne sama asutuse sees

Facebooki messenger

+
Väga palju kasutajaidOsad ei kasuta juba põhimõtteliselt
Veeb ja mobiiliäppSpämm ja viirused
Vestlus ühe jadana

Discord

+
Veeb, programm, äppPunase täpi probleem ehk alati ei ole selgesti arusaadav, kus on saabunud uus teade
Struktuuriga vestlusTähelepanu hajumine
Tasuta

Slack

+
Veeb, programm, äppPaljude jaoks võõras, mitte-IT-inimesed ei kipu kasutama
Hästi struktureeritud, alamteemade loomise võimalusTasuta versioon piirangutega

Loodava keskkonna jaoks sobilike platvormide võrdlus ja valik

Keskkonnale seatud tingimused

  • Loodav keskkond peab olema võimalikult lihtne, et see, kes seda kasutama hakkab, saaks kasutada, mitte koolitustel käia;
  • Keskkond peab olema lihtsalt üles seatav, et ka kasutuselevõtt ei nõuaks eriteadmisi;
  • Keskkond peab olema kas tasuta või minimaalse tasu eest või mõne teenusepakkuja teenuse osa, mida kool juba niigi kasutab;
  • Keskkond peab võimaldama grupitööd.

Põhimõtteliselt sobiks igasugune sisuhaldusmootor, kuid just lihtsus ja arusaadavus seavad piirid.

Otsimise käigus jäid sõelale WordPress CMS, kui levinuim sisuhaldusmootor, Google sites, kui tasuta kodulehe lahendus. Notion ja Coda, mis mõlemad on uuemad projektide, märkmete, töökorralduse haldamise lahendused. Wikimedia ja SlimWIki kui wikide koostamise rakendused.

Testimise käigus ilmnes, et Notion ja Coda on kõige kliendisõbralikumad ning omakorda Notion neist kahest lihtsama kasutajakogemusega.

Google sites on veidi keerukas, WordPress nõuab kas oma serveri seadistamist ja seeläbi lisaressurssi turvakontrolli jaoks. Wikimedia on kohamaka kasutajakogemusega. Slimwikil puudub hea grupitöö liides.

Valisime Notioni

Võrgustiku skeem

Notionis üles seatud näidiswiki https://ethereal-factory-3c0.notion.site/Informaatika-dde8d52f8e4a4ee98b5c6359dfe25bc3

Õpikeskkonda tutvustav esitlus asub siin.


Posted

in

by

Tags:

Comments

Leave a comment

Design a site like this with WordPress.com
Get started